Followers

nuffnang

Thursday, June 25, 2009

Info ubat untuk ibu hamil


lama juga aku tak tgk blog ni..

 Maklumlah dah lepas semua pengalaman ngandung dan melahirkan.. lepas ni aku boleh la focus kat isu mendidik anak. but aku rasa ada a few things yg aku takde masa nak tulis masa aku ngandung. paham paham je laa bila dah sah hamil tu macam macam simton pelik melanda diri.

dah tak jadi diri sendiri. penat letih..tak tau mana nak letak... minta cepat due je la... antara yg aku tak sempat nak update jenis ubat yg tak boleh makan dan ada skit skit lagii... at least kawan kawan yg singgah sini stau sesapa jee dpt la skit info. sbb aku pernah batuk tima pregnant memeng susah nak baik.. so aku dptkan list kandungan yang ada dlm sesetangah ubat di pasaran yg orang mengandung tak leh makan...

jgn terkejut..kalau dalam gula gula pun ada. so be carefull if you really love org dalam perut tu.... ye la jenis bahan yg diletak ni boleh mnyebabkan darah tersekat ke dalam janin, mengecilkan salur darah dan ada yg menyebabkan bayi cacat dan meninggal dlm perut...
The best is before ambik apa apa ubat jumpalah doktor bagitau anda mengandung..elakkan ubatan merosakkan anak anda.. 

Antara ubat yang selamat untuk diambil

pedih hati, gas dalam perut

1. antacids for heart burn ( maalox, mylanta, rolaids, tums)
2. Simethicone for gas pains ( Gas-x, maalox Anti gas, Mlylanta gas and mylicon)

Batuk

1.Guaifenesin, expectorant ( hytuss, mucinex, naldecon senior EX, Robitussin)
2.Dextromethorphan. Cough suppressant( benylin adult, robitusin, maximum strength cought, scot-tussin DM, Vicks 44 cough relief)
3.Guaifenesin plus dextromethorphan(benylin expectorant, Robitussin DM, Vicks 44E)
4.cough drops
5.Vicks VapoRub

Elakkan ubat yg sejuk mengandungi alkohol dan juga decongestant pseudoephedrine, phenylephrine yg boleh memberi kesan pada aliran darah dlm plasenta.

( rasanya aku penah nak termakan dlm satu gula gula yg ada kandungan ubat ni.. So kalau nak mkn gula gula yg berangin khas utuk org yg batuk..please tgk betul betul)

Melegakan sakit, sakit kepala

1.Acetaminophen ( anacin Aspirin-free, Tylenol)


Alergy

1.Chlorphenirame an antihistamine (chlor-trimenton allergy tablet)
2.loratadine, antihistamine (alavert . Claritin, tavist ND, Triaminic, Allerchews)
3.Diphenhydrmine, antihistamine ( banophen, benadryl, diphenhist, genanhist)


First aids

  1.Cortaid, lanacort, polysporin


JANGAN AMBIL INI!!!

1. Aspirin - akan menyebabkan jumlah cecair amnion menjadi sedikit, mengurangkan aliran darah di dalam otak bayi.

2. Alkohol - meracun sel-sel di dalam tubuh janin yang sedang membesar.

3. Litium - ubat yang berkesan untuk merawat masalah mood yang tidak menentu dan boleh menjejaskan perkembangan jantung bayi.

4. Vitamin A - jika pengambilannya berlebihan melebihi 8000 IU sehari, risiko untuk bayi mendapat keabnormalan urinari dan trak genital semakin meningkat.

5. Tetrasaiklin - sejenis antibiotik untuk merawat jangkitan dada, faraj dan ubat jerawat. Jika diambil pada trimester kedua dan ketiga, ia boleh menjejaskan perkembangan gigi bayi dan menyebabkan giginya berwarna kuning.

6. Ubat penahan sakit - boleh menyebabkan penguncupan salur darah penting di jantung bayi yang sepatutnya hanya menguncup selepas dilahirkan.

7. Rokok - ia menganggu pengaliran oksigen kepada janin, janin cenderung lahir tidak cukup bulan, kecil, dan ringan, mudah keguguran, bayi cacat atau mati sebaik dilahirkan.

8. Hentikan kegiakan lasak - seperti bermain tenis, menunggang kuda atau kerja yang memerlukan anda berdiri sepanjang masa.

9. Minuman tertentu - kurangkan pengambilan minuman bergas, berkafeina, teh herba kerana dikhuatiri boleh mengancam bayi dalam kandungan.

10. Makanan - makanan yang dipanaskan semula dikhuatiri mengandungi bakteria dan tidak baik untuk kesihatan. Makanan dalam tin biasanya tinggi kandungan gula, garam, perisa, lemak, bahan awet dan penawar tiruan. Gula boleh menambahkan berat badan.

Sebab tu bila preknen aku suka ambil salindah set.. dan ubat darah tinggi, batuk dan segalanya.. aku yakin... selamat untuk bayi.

Cuma kalau anda rasa lebih selesa... dan biasa degan ubatan moden dipasaran jangan lupa beritahulah doktor anda mengandung. Doktor akan beri ubat yg sesuai dan tidak bahaya buat anda dan bayi. Mintalah nasihat doktor anda.

2 comments:

Health Nutritionist said...

Pstikan jangan terlalu bergantung pada ubat kimia...
munkin lebih baik mengamalkan supplement atau vitamin semula jadi..
wife sy, sy sarankan amik shaklee..
kalau nak tau info, boleh ke fb:
saya sarankan supplement Shaklee..
Turunkan berat badan dgn selamat-tanpa diet ketat
Kekalkan berat badan dalam masa sama kekalkan kesihatan
Dan cantikkan kulit.
100% Bahan semula jadi-selamat-Halal..
murah dan berkesan.. (boleh minta harga ahli)
Bagus untuk kecantikan,kesihatan dan untuk ibu..
Untuk info boleh ke fb:

https://www.facebook.com/healthcute

Sarah said...

Tq for info :)

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

berapa usiamu sayanggg...

Lilypie Second Birthday tickers

solat