Followers

nuffnang

Friday, February 8, 2013

pentingnya 3 bulan pertama hamil

Semua waktu masa hamil adalah waktu waktu yang penting, tetapi sila ambil perhatian bahawa 3 bulan pertama anda adalah amat penting anda jaga sebaiknya.

Ini tempoh janin terbentuk dan lengkap dengan organ organ dan anggotanya. Tempoh lain hanya pembesarannya.
Pertama jantungnya, dima ultrasound dapat mengesannya dalam masa 6 minggu!
Apa yang anda perlu lakukan jaga janin ini sebaiknya. Kerana pada ketika ini kebanyakan ibu sedang mengalami alahan ( mabuk mabuk, morning sickness).

Pastikan anda buat tindakan untuk mencegah keguguran. Kerana keguguran boleh berlaku waktu ini. Lebihkan rehat, tidur mencukupi jauhkan stress, elakkan perjalanan jauh dan perjalnan yang panjang. Kurangkan pendedahan terhadap penyakit berjankit, suhu panas, pencemaran udara, racun sembur, bahan kimia, x-ray, dan ubatan yang merbahaya buat kandungan anda.

Anda juga perlu ambil tahu apa yang bayi anda perlu bagi mengelakan kecacatan. Displinkan diri untuk makan acid folic, iron dan vitamin yang doktor bekalkan. Banyak makan nasi , roti, asparagus, jus oren.kekacang dan sayuran yang kaya dengan asid folic. Minum susu, yang ada segala zat di situ.

Jangan cuba gugurkan bayi, kerana gagal gugurkan bayi anda akan lahir cacat! Jangan makan ubat seperti tranquilizer atau ubat kanser tanpa nasihat doktor.

Anda perlu ambil susu dan soya, makan buah buahan segar seperti prun atau tembikai. teritama ibu yang hadapi maslaah buang air besar, sangat baik untuk melawaskan pembungan air besar. Makan dengan sedikit dan sekerqap mungkin. Ambil multivitamin jika perlu.

Emm... apa yang saya tulis di bawah ini mungkin anda boleh baca dan ikut jika anda rasa perlu. (tak rasmi, orang tua tua kata) tak ikut pun takpe.. ikut suka.

Makanan yang mungkin perlu di elakkan waktu ini:

1. makan nanas pada awal kehamilan boleh sebabkan keguguran - sebab tajam
2. Makan tapai juga boleh sebabkan keguguran- sebab panas.
3. sayuran melarat atas tanah seperti pegaga, pucuk labu - boleh menyebabkan uri melekat
4. jangan makan ulam berbau seperti petai, jering dan sewaktu dengannya.- nanti masa melahirkan faraj dan ketuban berbau makan tersebut- Ni memang betul..
5. Jangan minum ais, atau elakannya nanti nak bersalina melemahkan badan.
6. jangan jalan jauh, jika anda rahim lemah, akan menyebabkan keguguran.

Benda benda lain yang anda boleh buat di akhir kehamilan.
1. banyak berjalan , mudahbersalin
2. minum air kelapa- elakakn kerak di kepala bayi
3. Pergi hadiri kelas persediaan bersalin supaya anda tak panik dan tahu apa bakal berlaku- terutama ibu yang pertama kali melahirkan.
4. Rajin baca dan ambil tahu tentang kehamilan dan kelahiran supaya anda tahu dan faham mengenainya dan apa yang bakal anda lalui nanti.

21 comments:

Anonymous said...

Salam perkenalan....banyak maklumat disini...teringin nak hamil lagi....follow me back ya

serihati said...

wasalam... No problem sis.. insyallah saya sentiasa jd follower kpd follower saya.. tq for comment.

Deanna Jaafar said...

perkongsian yang sangat membantu. alhadmulillah sekarang saya hamil anak kedua :)
Kisah Saya & Shaklee

serihati said...

Tahniah baut deanna...

Unknown said...

saya selalu skip makan acid folic. sekarang kandungan saya 7minggu. tak effect apa2 ke kt kandungan saya?? sebab sekrang rasa sangat mual and akan muntah kalau makan.

serihati said...

emmm alamak tak berani la nak bagi komen lee ly..sbb saya bukan doktor..kang ada doktor yang marah saya.. Tapi bagi saya semua itu kuasa Allah.. doalah..insyallah takde pepe...

Adam said...

Sy hamil 11 mgu.tp masalahnya sy x blh minum susu tepung ,rs nk muntah.adakh ini memudaratkan bayi sy?

serihati said...

Salam Gee.. tahniah kerana hamil... Tak boleh minum susu ye,, akak dulu pun sama.. tp jap jee lepas tu ok.
First akak bukan doktor tau..nanati ada doktor yang marah... tp dr personal view akak . susu yg terbaik utk minum sbb zat nya lengkap. kalau tak boleh takpe.. makanlah benda benda lain yang berkhaisiat atau hampir sama khaisiatnya dgn susu dan boleh di terima perut..

Unknown said...

salam perkenalan
tengah blogwalking n terjumpa blog akak..nice sharing, byk info yg bleh kita adapt..its normal diawl kehamilan kita rasa xboleh nk telan susu, so switch on pada vitamin utk dpt zat yg sama for moms n bby dlm perut.

jenguk my blog yea
http://vitaminpilihansemua.blogspot.com/

serihati said...

ok tq for sharing

SHUE.. said...

Bg yg xleh minum susu..ramai yg sarankn ambil shaklee ostematrik..ia mengandungi jumlah kalsium harian yg cukup utk ibu mengandung..=)

Arinie Ghazali said...

Tak boleh minum susu. Sy pun sama masa pregnant dulu. Akibatnya jd simpul biawak. Sakitt

Nurdiana Aniff said...

Nak mencelah jugak..kalau xleh minum susu, make sure amik tablet kalsium supaya membekalkan keperluan kalsium untuk ibu dan bayi... Saya risau kat sini sebab mkn petai dan hamil 8 bulan... hari air ketuban tak berbau bersalin nanti... :) Senang-senang jemput lawat www.kindhearty.blogspot.com

fatimah said...

Wah.. perkongsian yang sangat bermanfaat. Terima kasih admin. Tips Ibu Hamil

serihati said...

memang best ..jadi ibu

danauindah said...

Risiko ibu hamil 3 bulan pertama naik fligh cmna ye?

serihati said...

bagi saya naik flight takde masalah.. kalau kandungan anda normal. cuma masa masa akhir kehamilan kalau boleh elakkan,
itu pendapat peribadi..

Unknown said...

Sy baru bace entry ni,sy ada makan petai tadi,xbyk sgt,erm akan effect camne yea,risau juga

serihati said...

takpe.. serahkan pada tuhan

Unknown said...

Salam.. Sya pregnant dh 11 minggu 3 hari.. Tdi saya ada makan nasi hujan panas, tp kwan saya terletak acar nenas n timun.. Tapi saya x mkn pon yg nenas tu.. Saya letak tepi,Takut dia punya air serap kt nasi tu.. Macam mana ea? Xde pa2 ke?

Unknown said...

Saya kerap makan tomyam kandungan saya 6 mggu leh effect janin ke..yg tu je saya lalu mkn..pedas2..

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

berapa usiamu sayanggg...

Lilypie Second Birthday tickers

solat