Followers

nuffnang

Sunday, June 26, 2011

Mengandungkah aku?

salamm.. lama rasanya tak menulis... banyak keje. tapi banyak ke tak banyak ke aku suka tulis..
sebab apa yang aku tulis ialah apa yg aku lalui.. seronok cerita apa yg kita lalui utk sama sama kita tahu.

hari ni aku nak cerita tentang 'mengandungkah aku?' sebenarnya benda mcm ni memang dtgkan tandatanya.. lebih lebih lagi pada ibu dan bapa bapa yg tak saba saba nak tahu.
Ok nak dipendekkan cerita kalau nak tahu kita ngandung ke tidak.. dari zaman dulu lagi akan cam perkara perkara ni:

1. tak datang bulan.. ni memang tanda yg pertama. kalau tak datang bulan ni memang orang tua dulu kata 'sah la mngandung ni'. tapi mccm mana dgn orang yang memang jarang jarang dtg bulan? atau ada gak sekarang datang bulan tapi ngandung? tapi dtg bulan dia skit je.. huhu huuu memang pening.. Bagi Kes aku ni kali ni ialah aku tak datang bulan dah nak masuk 3 bulan.. tapi betul ke aku ngandung?. tapi tak pe jom kita cek perkara kedua.

2. Yang kedua ujian air kencing . yang memeriksa kandungan HCG dlm air kencing. Emm kalau buat ujian sendiri ada dua line tu tambah dengan tak dtg bulan... soo ngandung le tuu.. tapi kalau tak dtg bulan, ambik pula ubat hormon memng kandungan HCG banyak sebenarnya kita tak ngandung ada dua line tu, sbb ubat subur ada banyak HCG(ada org kata. ujian ni elok air kencing pepagi tuu sbb masa tu senang nak detect hcg korang.

Ok dah.. ari ni aku nak cita pasal dua keadaan ni je.. pasal simptom lain tu malas nak cakap sbb kadang kala kita tak perasan pun.

ok la... bagi kes aku lak citanye camgini.. aku tak datang bulan dah 2 bulan nak masuk 3 bulan dah nii. so aku pi la buat test hcg sendiri.. sbb excited sangat selang dua ari aku buat.. tapi aku tension sbb semuanya jawapan negatif.. geram geramm. Ngandung ke tak ni? Tapi mungkin takut salah, aku try macam macam brand hcg test kat farmasi... semua jawapan sama.

So aku pun rujuk la adik aku yag hampir 10taun keje kat klinik..so mungkin dia tau banyak. dia kata mungkin pregnant.. ada org mcm tu susah betul nak cam hcg dan hormon tu turun naik. dan ada kes kes pelik yang Tuhan je yag maha tahu ngapa banyak peristiwa pelik. Ada kes memang tak tahu pregnant pi ambik ubta turun period.. tapi sian betul bila period gugur dgn janin sekali gugur.. sebenarnya pregnant tapi tak dapat detect dgn HCg. so aku pun harap sgt aku pregnant.

tapi disebab kan aku excited gila aku pi hospital swasta buat ultra sound. emm doktor tu kata tak nampak pe.. mungkin kecil sangat. ada sesetangah hospital pakai kamera ikut vargina yg tu boleh detect walaupun kecik.. kawan kit akata pi hospital pantai cheras... but others may ask your doktor la..

so doktor tak mo kasi ubat turun period, dia takut nanti kalau ada baby macam la kita gugurkan bayi. tak baik. so dia bagi aku tempoh 2 minggu . kalau tak datg period dia suruh aku dtg semula jumpa dia.

aku pun balik dan masih mengira ngira hari.. lewat betul, lagi seminggu cukup 3 bulan aku tk datg period. Minta minta la aku ngandung.. duk dalam tanda tanya betul...

ada kes yang adik aku cerita.. lansung tak detect hcg.. sampai orang tu selamat melahirkan.. pelik kan? itu pun ada. Ada yng datang period macam biasa rupanya tgh pregnant dah 5 bulan.. ada yag dah ikat dua dua saluran rahim, tup tupp pregnant..? pelik betul!! tahukah kit a bahawa ajaibnya sebuah kelahiran yang kita rasa normal? hanya dgn setitik mani..jadilah diri kita hari ini.
Tapi kita kena percaya sesuatu .. bahawa satu nyawa ada dalam perut kita bukan kehendak kita.. itu kehendakNYa.. memang kita pelik memikirkan..tapi kalau Allah tak mahu jadikan ..ia tetap tak jadi. Dan sekiranya Allah mahu menjadikan ia tetap jadi walaupun anda telah mengikat saluran rahim ...!!! Maha berkuasa Allah.

Aku termenung sejenak... cerita ini juga ikhtibar.. Aku bukanlah antara wanita yg punyai masalah kewanitaan. keluarga ku juga besar dan ada ramai yang melahirkan anak kembar dalam keluarga kami. So aku kadang kala teringin juga anak kembar.. exicited gila...!!! Tapi aku terima takdir bila minggu kedua aku dtg period dan sahlah aku tidak mengandung... tapi kenapa utk lebih 2 bulan aku tk datg period? tak pernah aku begini sebelum ini?

Disini aku nak ambik kesempatan bagi pembaca blog aku dan pada rakan rakan yang ada masalah menentukan sama ada kita hamil atau tidak... jgn tergesa-gesa makan ubat turunkan period... manalah tahu ada nyawa dalam rahim anda... biarlah segalanya terjadi secara semulajadi. kecualilah anda memang ada masalah kewanitaan sebelum itu. Atau doktor anda pasti bahawa itu disebabkan barah atau ketumbuhan yang nyata. kejadian manusia itu milik Tuhan... kita hanya menguruskannya bukan menjadikannya.

14 comments:

Lilie Petals said...

assalamualaikum, walaupun post awak niey dh hampir setahun tp hari nie baru sy terbaca. kenapalah sy tak terbaca dr dulu. sebelum niey sy ada buat ujian UPT dan garis kedua kelihatan samar2. sy tak pasti pregnant ke tak so saya buat tak tau jer. satu hr ader tompokkan darah kecil dn hati tergerak nk g cek so sy ajak husband g spital. mula2 sy ckp kt doc tue pasal upt sy yg samar2 doc tue cm confuse & buat call. selepas hampir 3 jam menunggu dtg doc lain buat cek ultrasound & dier ckp tak nmpk ape2 tp ujian darah positif. pastu dier suh tggu lg. setelah lagi 3 jam menunggu dtg sorg doc arab buat lagi sekali ultrasound & dier ckp mmg tak nmpk paper so dier terus declare miscarriage. tp dier still suh dtg tgk ujian darah lg. tp disebabkan terlalu sedih & pasrah ditambah dgn tiada ilmu sy terus tak g tgk ujian darah tu & makan mcm2. lepas 3 minggu perut sy sakit sgt2. berjm2 sy di toilet last2 ader cm satu ketul daging keluar. terus sy nangis puas2. dn pada waktu tue sy terfikir kalaulah sy sabar sikit & pegi tgk result ujian darah tue sure sekarang sy dh ader baby. tp mcm awak ckp kejadian manusia tu milik Tuhan & kita menguruskannya sahaja. Terima Kasih atas kata2 niey dn mulai dr hari niey sy akan reda dgn segala kententuan Allah.

seri hati said...

salam.. lilie.. maafla saya tak sempat reply... sedihnyaaa.. macam pengalaman kawan saya juga. mereka dah kawin 5 tahun..pi klinik letak sperm suami dlm rahim..sakit buat benda tu. Tapi nak buat mcmna..mmg dah jadi.. saba je la saya harap ada rezeki .... insyallah.

akma radzali said...

Salam....mesti awak frust kan time nie.....saya da seminggu lewat period....n da 2 kali test pkai farmasi punya pregnant test tp -ve.....ble bc blog awak, sy rs...sy perlu bersabar.....terfikir nk wt kejutan kat hubby sbb arini birthday die....tp tkt nk test lg.....tkt kecewa.....

seri hati said...

saya doakan the best for 4U. mog aawak hamil anak soleh,comel dan pandai..amin...

Asosasi Petani Pelopor Penghijauan said...

Nice blog, informasi yang menarik, kunjungi juga blogku ya!!! Banyak perkawinan menghasilkan anak anak yang berantakan karakternya, beberapa keluarga yang lain mendapatkan anak anak yang ketika dewasa menjadi pribadi pribadi mandiri yang berguna bagi lingkungan dan sesamanya, mengapa bisa berbeda beda jawabannya adalah karena mereka berbeda pola perilakunya saat sang anak dalam kandungan, bila orang tua bersikap egoistis-materialistis saat anak dalam kandungan, saat dewasa kelak anak juga akan mempunyai sifat yang sama, maka saat ibu mengandung jagalah sikap agar berjiwa religius-sosialistis agar anak saat dewasa nanti mempunyai sifat kepemimpinan yang merakyat. http://ibumuslimhamil.blogspot.com/2013/01/buku-mencetak-anak-salah-metode-vresh.html

Kara-Kara said...

salam. bagus blog ni..acctually sy pon mengalami masalah yg sama. sebb sebelum kawen period ok je tiap2 bulan, tp lepas kawen ni, next month period xdtg2..cek htg -ve pg doc, doc duruh dtg lg lepas seminggu..risau jugak, xde berharap sgt, tkut kecewa, tp hopefully semuanya ok :)

seri hati said...

Kara kara.. harapnya dapat baby.. insyallah. Buat Asosasi ..saya berkunjung ke sana blog anda.. bagus sekali.

JASMILA JAMLI said...

" jas, alhamdulilah dah uji dengan pregancy test, allamdulilah positive,dah 2 minggu,akhirnya penantian 8 tahun berakhir "^_^,

INA ,KAJANG

ALHAMDULILAH SERONOKNYA DENGAR BERITA DARI KAWAN SETELAH 8 TAHUN MENUNGGU ZURIAT SENDIRI, AKHIRNYA DENGAN KUASA ALLAH ,KAWAN SAYA MENGANDUNG 2 MINGGU

=============================================================================

////my friend menggunanakan set kesuburan suami isteri -///////

++++she consume - GLA COMPLEX + ESP

++++ husband consume - ZINC + VITAMIN E
^^^^^^^^^^^_____^^^^^^^^________^^^^^^^_________^^^^^^________________^^^^^^
Susah nak dapat zuriat ? mungkin PASANGAN ANDA MENGALAMI
(/) CYST
(/) SEGUGUT
(/) SUAMI KURANG SPERMA
(/) HORMON TIDAK STABIL
(/) STERSS / TEKANAN
(/) KEKURANGAN ZAT
(/) TERLALU KURUS @ GEMUK
(/) MINUMAN BERKAFIEN / BERAKOHOL



DAH CUBA PELBAGAI RAWATAN hasilnya ttp sama ....belum ada rezeki
kena sabar, selalu berdoa dan yakin ALLAH ITU MAHA PEMBERI, YA WAHAB
Berdoalah kepadaNYA....insyaallah DIMAKBULKAN
saya cadangkan kepada anda cuba dengan VITAMIN SHAKLEE
Mana tahu rezeki anda dapat zuriat sendiri

ALLAH MAHA MEMBERI REZEKI & MAHA PEMURAH
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
boleh lihat
TESTIMONIAL SUAMI ISTERI YG BERJAYA MENGGUNAKAN SET KESUBURAN SUAMI ISTERI
@





Untuk isteri:

ESP (protein)
• ESP bertindak untuk memastikan sel ovum sihat dan memudahkan persenyawaan.
• merupakan makanan asas untuk memastikan sel-sel dalam badan sihat dan sempurna.

GLA Complex


• GLA membantu mereka yang mengalami kitaran haid tidak teratur atau tidak tetap serta masalah senggugut ketika pra haid yang selalu dialami oleh para isteri.
• membantu meningkatkan kesuburan isteri sekaligus meningkatkan potensi untuk persenyawaan berlaku.
• membantu untuk sperma hidup lebih lama dalam tiup fallopio lalu meningkatkan peluang untuk persenyawaan berlaku.

Untuk suami:

Zink

• Kandungan zink dalam prostat lelaki adalah 10x ganda lebih tinggi daripada organ lain. Mesti diambil kerana zink merupakan mineral penting untuk kesuburan lelaki.
• meningkatkan kualiti sperma lelaki dan sangat penting untuk keupayaan seksual lelaki.



Vitamin E


• lebih bertenaga dan meningkatkan keinginan seksual.
• membantu membentuk sel sperma yang sihat.
• juga bagus diambil oleh isteri untuk meningkatkan keinginan seksual



mUGKIN SERASI DENGAN ANDA BERDUA ,
TAK CUBA , TAK TAHU , DAH RASA, BARU TAHU.
BAGI PASANGAN YANG INGIN MENCUBA BOLEH
https://www.facebook.com/messages/ummi.husna.3?ref=tn_tnmn
SMS/CALL/WHATSAPP/PM @ 012-2149154 ( UMMI HUSNA )
Ikhlas
Ummi Husna

Ayu azmir said...

Singgah sini

seri hati said...

tq Ayu

yam shariff said...

hai, nak share skit pengalaman saya pregnant,skrang
hamil anak pertama bru masuk dua bulan , sy kahwin pada 26.1.13, hampir 7 bln jugak berusaha nak dpat baby,mcm2 tanda ade setiap bulan, tapi hari yang tak disangka2 sy lewat period 3hri shaja, terus test, dan alhamdulillah +ve..
Period okey, cume kdang2 banyak kadang skit, tpi kite jgn mengharap sangat, berusha dan berdoa..tu yang penting

seri hati said...

tq for sharing.. mesti happy..tahniah

Yukira Alif said...

kira dah ada anak sorang,dah genap 7bulan dh..tp sekarang kira dah tak datang period 4bulan dh..tp bila cek prgnent test ngtive..tah,apa masalah kira ni..hurm..:(

sweeties said...

saya dah ada anak satu, baru2 ni tak datang period dah nak masuk 20 hari lewat, jadi saya buat ujian hcg, tapi negative, sebelum ada anak pernah lah haid tidak teratur, tapi selepas makan ubat turun haid selama 2 bulan, bulan yang ke3 mengandung, dapat anak sulung, itu pun tahu selepas 5 bulan. boleh ke berlaku lagi selepas ada anak? atau saya memang mengandung?

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

berapa usiamu sayanggg...

Lilypie Second Birthday tickers

solat