Followers

nuffnang

Wednesday, July 6, 2011

anakku sembelit

salam semua.. hu huu now dah nak bulan syaban.. dah july 2011 jap jee dah tengah tahun.

bagi yang de masalah mesti rasa lama sangat..bagi yang bahagia mesti rasa masa cepat sangat. kita yang tentukan nak bahagia atau derita. biarkan orang buat pe pada kita kita buat apa yang kita nak.. ye yeessss.

ok la, hari ini kita nak pos cerita pasal sembelit. rata rata ramai ibu ibu yang bicara pasal sembelit. kesian sangat kalau kanak kanak atau bayi yang sembelit. najis kelaur keras dan kalau sampai tahap teruk samapi berdarah. paling kesian anak kita takut nak buang air besar..

Rasa nya biarla kita saja yang tolong buangkan air besar utk dia. tapi tak bolehhh dan tak boleh la juga kita tak bagi anak buang air, sbb nanti sakit kalau tak membuang.. macamana ye?

emm tukar susu? tukar makanan atau pe pe ? tapi alasannya tetap sama takde serat dalam menu anak anak. tak pun anak tak mahu makan benda berserat. bagi anak yang suk apada sayur..tu alhamdulilah.. insyalah takde masalah sembelit bila serat cukup dalam makanan yg dmakan..

petuanya.

tak perlu tukar susu... sbb utama sembelit ialah kurang serat. pastikan anak makan sayur.. dan sembelit tak akan hilang sebaik sahaja anak makan sayur, tapi perlu diamalkan setiap kali dan setiap hidangan.

carilah makan banyak serat, kalau anak anda susah makan sayur.. Untuk jangka masa pendek dan cepat.. anda cuba bagi mereka jus buah prune.. Jus ni senag dapat kat mana mana farmasi.. insyallah the next day sembelit akan ok. ini penyelesaian jangka masa pendek je.. cuba pujuk anak makan sayur juga.. bayam pun bagus.. cuba blend dan campur dalam bubur nasi anak... cubalah moga berjaya.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

berapa usiamu sayanggg...

Lilypie Second Birthday tickers

solat