Followers

nuffnang

Sunday, August 31, 2014

Apa yang tak boleh buat masa mengandung?

Salam semua... MAcam dah lama tak menulis.. maklumlah anak dah membesar... Tunggu mengandung.. masih belum berhasil. Semalam ke rumah kak ipar yang sedang mengandung anak sulung.selepas bertahun tahun kahwin tapi masih belum punya anak.
Bila mengandung mestilah gembira.. mahu jaga kandungan sebaik mungkin.. Bila bersembang barulah topik ni datang..
Mengapalah kita sering meletakkan macam macam tak boleh buat ,asa mengandung? Kan kasihan ibu yang mengandung... ?
Macam ibu bu lain dia pucat ..muntah dan cengkung. KAwan nya kata kalau nak kurangkan mabuk ciba rendam kaki dalam air garam.. katanya limpa panas.. itu yang kita mabuk. dengan rendam air garam.. di aakakn membantu limpa menurunkan suhu dan kurang sikit mabuk tu.. So dia pun buat.. dan alhamdulillah di arasa segar dan boleh makan. Tapi selang dua tiga hari..kawan yang lain cakap dia jangan rendam kaki lagi ..kerana mabuk itu kan natural.. mana boleh kita halang proses semulajadi ..nanti baby tak sihat. So ..kak ipar saya pun stop rendam kaki dan di aterus berada dlm keadaan seperti biasa.. makan ..muntah dan rasa tak sihat..
lepas tu dia kata tak boleh makan nanas.. tak boleh itu, tak boleh ini... nanti perut pecah kulit, nanti anak susah keluar, nanti ... dan macam macam andaian..
 Aku dengar dengan khusuk.. Siannya..
Lepas tu saya senyum.. saya cakao dengan dia..  kalau kita ikut cakap orang memang kita akan pening.. tu tak boleh .. ini tak boleh.. pening nanti.
Saya senang je.. Saya tak de masa nak layan andaian yang saya dengar. Saya buat apa saja yang jadikan saya sihat dan bertenaga masa mengandung. Kalau rendam kaki dlm air garam tu buat saya rasa segar..saya akan buat. Kalau saya rasa makan nanas tu buat saya berselera makan saya makan. yang penting saya sihat tak rehidrat..dan tak perlu masuk wad. Mana yg lebih penting? sihat atau humos? yang belum tentu betul atau tidak? Buatlah apa yang kita rasa segar sihat dan tak perlu masuk wad semata mata kerana termuntah dan sampai kena tahan wad...
kalau takut sangat benda tak elok jadi pada diri tanya pd doktor bila kita pergi ke klinik. napa nak sakitkan kepala dengan humos yg pelik...?
YA saya makan nanas masa mengandung, tak gugur pun.. nenek sy pun makan nanas masa mngandungkan bapak saya.. setahu saya benda macam tu bergantung pada diri kita pada kekuatan badan kita.. kalau kita kuat kita boleh makan je. minum teh tak boleh angin? tak perlu dengar kalau memang kita sebelum ni minum teh hari hari..badan kita dah imun.. minum jee... asal kita suka..
Pasal gugur .. tuhan punya kuasa.. bukan sebab apa yg kita makan. Kalau nak gugur.. terjatuh pun gugur.. tanpa sebab pun gugur.. bukan sebab makanan kita. makanlah apa yg kita selera ..kerana kita sebagai org yg mengandung boleh tahu..sukarnya nak makan.. sbb bukan semua benda kita boleh makan. kita cuma terbuka selera pada benda tertentu saja.
Jangan terkejut kalau saya bagitau.. mak saya mengandungkan saya..cuma bergantung dengan minum soft drink je!! Sebab tu je yang dia boleh minum. Tapi saya ok..
Sekian chit chat saya pada hari ni...

5 comments:

Amelia memot said...

wahh sangat bermanfaat sekali..
kunjungi blogspot kami yang semoga bermanfaat juga untuk anda sperti blog ini bermanfaat untuk saya.
Terima Kasih..
Proses pembuatan
seragam batik solo printing

Proses pembuatan seragam batik tulis solo

Zura Mien said...

agreed..
saya pun gitu. kalau mengandung memang terpaksa buat pekak dengan orang sekeliling bila ada je yang kata itu tak boleh,ini tak boleh.
salam perkenalan dari saya. jemput singgah di teratak maya saya http://umminuma.blogspot.com

Nur Amirah Ramlee said...

Sy plk ..da pnglmn kguguran .masa kndungn msuk 3 bulan...sy pn xtahu pe sbbnya nk kt jtuh tak..mgkin dh tak darezki kot..skrg ni mngndung blik..tp memg berjaga bersungguh sungguhlah...pa yg org pesan jgn buat jgn mkn sy ikt btl2..sy ingtkn dri sy ni tak sma macm wnita lain yg bleh mkn pa sja...tp yg pnting bergntung kpd rezki allh jga kn klu nk gugur akn gugur jg klu dh xda rezki..

Nur Amirah Ramlee said...

Sy plk ..da pnglmn kguguran .masa kndungn msuk 3 bulan...sy pn xtahu pe sbbnya nk kt jtuh tak..mgkin dh tak darezki kot..skrg ni mngndung blik..tp memg berjaga bersungguh sungguhlah...pa yg org pesan jgn buat jgn mkn sy ikt btl2..sy ingtkn dri sy ni tak sma macm wnita lain yg bleh mkn pa sja...tp yg pnting bergntung kpd rezki allh jga kn klu nk gugur akn gugur jg klu dh xda rezki..

Ima Norim said...

Anak adalah pemberian Allah.. kita yang mengandung pun tak berhak memilih apa yang kita nak.. Allah yang tentukan..
Doalah agar anak dlm kandungan kita sihat dan keluar dengan mudah...tak kirala apa yanhg kita makan.
Kalu nak difikirkan kalau orang yg kurang pendapatan manlah mampu nak makan yg mahal. tapi anak tetap sihat dan bijak.. yang penting halal dan Allah redha.. Amin

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

berapa usiamu sayanggg...

Lilypie Second Birthday tickers

solat