Followers

nuffnang

Wednesday, August 26, 2009

jangan beri bayi ubat ini!

Kalau nak bagi anak anda ubat..tengok tengoklah kandungannya..jangan nanti nyesal..bukan tak tau baca..tapi takmo tahu…
JANGAN bagi mereka ubat ubat ini….

Aspirin
Jangan beri bayi anda aspirin atau mana mana ubat yang mengandungi aspirin. Aspirin boleh menyebabkan anak anda terdedah pada Reye’s sindrom ( jarang berlaku tetapi boleh membunuh). Jangan menggangap ubat tidak mengandungi aspirin jika tidak mencatat aspirin di kandungannya, harus diingat Aspirin juga boleh dirujuk sebagai "salicylate" atau "acetylsalicylic acid." Baca label betul betul atau tanyalah ahli farmasi atau doctor kalau anda tidak pasti.

Untuk kes demam dan ketidak selesaan, tanya lah doctor bertauliah untuk berikan bayi anda acetaminophen atau ibuprofen.

Beri sebarang ubat batuk atau ubat sejuk sebarangan

Dari kajian American Academy of Pediatrics (AAP) mendapati pemberian ubat batuk tidak membantu sepenuhnya bayi yang kecil. Malah boleh menyebabkan kemudaratan terutama jika mengambil dalam dos yng disyorkan.

Disamping itu kesan sampingan termasuklah drowsiness or sleeplessness, upset stomach, and a rash or hives, a child can suffer serious effects such as rapid heart rate, convulsions, and even death. Every year, 7,000 children under the age of 11 are treated in U.S. emergency rooms after taking too much cough or cold medication. Ubat tahan muntah/tahan rasa loya/mual (anti nausea)

Jangan bagi ubat anti-nausea medication (prescription or OTC) kecuali disyorkan oleh doctor. Sebaiknya dapatkan rawatan doctor.

Ubat untuk orang dewasa Amaran.. UBAT ORANG DEWASA DAN KANAK KANAK BERBEZA. Walaupun anak anda lebih dari 2 tahun. Dos dan kandungan juga berbeza, walupun anda beri sedikit ..tetapi kandungan ubat mungkin merbahaya untuk kanak kanak dan bayi….

Ubat yang diberikan kepada orang lain, anda gunakan untuk bayi anda. Prescription diberi untuk orang lain, atau kanak kanaka lain bukan untuk bayi anda. Beri bayi anda prescription untuk dia saja. Jangan bagi ubat bayi lain kepada bayi anda!!

UBAT yang luput tarikh. Jangan bagi apa paa ubat atau barang makanan yang telah luput tarikhnya. Ini akan menyebabkan bayi anda sakit!!!

Memberi anak lebih acetaminophen Sesetengah ubat mengandungi acetaminophen bagi meredakan selsema dan kesakitan, , tetapi waspada supaya anda tidak memberikan bayi anda dos acetaminophen yg lebih dari saranan doctor.

Ubatan yang kenyal Tablet yng kenyal tidak sesuai untuk bayi anda. Hancur atau lumat kan dulu dgn air . biar ia larut seperti yogurt atau lainnya sebelum memberinya pada bayi anda sekiranya benar benar perlu. Nanti bayi tercekik.

Chinese herb ma huang Jangan beri bayi anda Chinese herb ma huang, juga dikenali sebagai ephedra atau ephedrine. Bagi orang dewasa i aboleh melegakan pasakit seperti darah tinggi, stoke dan lainnya. TETAPI tidak bagi byi anda.

Pergilah periksa dengan doktor dan pakar berubatan tradisional bertauliah sebelum memberi sebarang ubatan herba pada bayi anda. Kebanyakan herba lembut dan selamat kerana ianya semulajadi. Tetapi harus diingat sesuatu yang diambil dari pokok TIDAK bererti selamat untuk bayi anda. Herba juga boleh menyebabkan elergi, kerosakan hati, dan tekanan darah tinggi. Tetapi jika cara penyediaan dan dos yang betul ia boleh digunakan dengan selamat.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

berapa usiamu sayanggg...

Lilypie Second Birthday tickers

solat