Followers

nuffnang

Sunday, October 31, 2010

bayi anda sebaik saja di lahirkan...

( sekadar gambar hiasan dr Google)
pengalaman awal menerima simanja... info asas untuk anda tahu...
Tangisan awal kehadiran buah hati yang sudah anda nantikan. Tali pusat digunting, bayi comel kemudian ditelah ke atas perut ibu untuk merasakan interaksi emosional, sebelum bayi di bersihkan. Bayi anda akan terus mencari puting susu ibunya.
Umumnya, bayi lahir akan dianggap sihat bila terus menangis ketika dilahir. Seluruh tubuhnya tampak kemerahan, tidak terlihat pucat atau biru.
 Selain itu, bayi memiliki gerakan yang aktif, boleh menyusu dengan kuat. Berat bayi sihat mempunyai berat minimum 2,5 kg.
Bayi lahir akan melalui masa bermulanya proses pernafasan, metabolisme, nutrisi, pembuangan bilirubin, sirkulasi darah, dan keseimbangan gula darah. Bayi juga perlu serangkaian pemeriksaan umum, yang biasa dilakukan di semua hospital.
Meihat bayi baru lahir, mungkin anda akan pelik. Mungkin Anda membayangkan bayi anda seperti dalam iklan. Sedangkan Anda mendapat bayi yang ditutupi lapisan lemak, dengan wajah merah keriput, dan bentuk yang agak aneh.
Anda tidak perlu cemas, hanya sedikit bayi lahir nampak langsung sempurna. Semua keanehan itu akan menghilang dalam beberapa minggu.
Umumnya, bayi lahir dengan berat 3 - 3,5 gram, panjang sekitar 50 cm, dan lingkar kepala 37 cm.
Pada hari-hari pertama kelahirannya, berat bayi akan mengalami penurunan. Namun, dalam waktu 4-5 hari berat badannya akan kembali naik. Pada bayi baru lahir, tumbuh rambut halus ditubuhnya, terutama pada bayi prematured. Rambut ini akan hilang secara perlahan pada bulan-bulan pertama kehidupannya. Begitupun pada rambut kepala, dalam waktu beberapa minggu akan tumbuh rambut yang kekal
Kelopak mata bayi baru lahir tampak agak sembab. Bahkan pada mata bahagian putih juga tampak merah akibat tekanan masa kelahiran dan perdarahan ringan. keadaan ini akan baik dengan sendirinya.
Terkadang pada mata bayi baru lahir tampak berair. Ini disebabkan sebahagian saluran air mata pada bayi belum terbuka. keadaan ini juga tidak perlu dirisaukan, kerana saluran ini akan membuka dengan sendirinya.
Selamat jadi Ibu dan bapa.... bermulalah sebuah tugas, amanah yang baru dalam hidup ini.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

berapa usiamu sayanggg...

Lilypie Second Birthday tickers

solat